Konflikten i midtøsten tilspisser seg...i hebron tegner jødene grafitti på veggene til palestinske skoler, butikker og private hjem for å markere at eiendommen er deres rett. Symbolet jødestjernen har forandret seg siden 2 verdenskrig....Gjorde inntrykk å se dette.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_70390} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Vel, bildet gjorde ikke umiddelbart inntrykk på meg før jeg leste teksten som lå ved. Spørsmålet mitt er da, hvordan kan du ta et bilde som speiler begge ''bruksområdene'' av Davidstjernen - dualiteten og motsetningen fra gammel og ny bruk og betydning? Ellers synes jeg det er et greit dokumentarfoto alene, men det er for meg uklart om kvinnen på bildet er en av de jødiske ''taggerne'' eller om det er en palestiner. Dette er for meg viktig da hun går såpass mye inn i skyggen, samt at hun settes i sammenheng med symbolet på muren bak. Dessuten er det jo ikke bare mur der, men også stakitt - eller er det kanskje fengselsgitter? Så er det interessant at muren er veldig lys, mens kvinnen er mørk. Jeg forestiller meg at den lysende israelske staten ikke har andre steder å slenge sin skygge enn på sine palestinske naboer. Er det noe i dette, da?
Per Christian L.
Må nesten bare få kommentere K.B.'s kommentar her:
1.''Ellers synes jeg det er et greit dokumentarfoto alene, men det er for meg uklart om kvinnen på bildet er en av de jødiske ''taggerne'' eller om det er en palestiner.''
Kommentar: Hun går med slør (hidjab). Som sikkert alle som har fulgt med på nyhetene det siste året vet, så ber Koranen alle muslimske kvinner å gå med hodeplagg. Det er hovedsakelig slør som brukes, men også mer ekstreme varianter (burka) eller rett og slett vanlige, vestlige hodeplagg (luer, hatter, skaut etc). I Norge har vi hatt saken om den unge håndballspilleren som valgte å gå av banen, fremfor å ta av seg skautet hun brukte grunnet at hun var muslim. I Frankrike pågår fortsatt den relativt intense debatten ang. lov om tydelige religiøse symboler i den offentlige skolen.
2. ''Jeg forestiller meg at den lysende israelske staten ikke har andre steder å slenge sin skygge enn på sine palestinske naboer. Er det noe i dette, da?''
Kommentar: Dette kan være fordi Israels naboer ikke godtar Israel som egen stat, kan det ikke?
Til Hege: Som K.B. påpekte så var det god bruk av lys/skygge her symbolmessig, synes jeg iallefall. Også det faktum at damen ser ned i bakken, tilsynelatende unnvikende fra taggingen på den hvite muren, trekker opp bildet. Synes det var et bra dokumentarbilde, jeg.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
1.''Ellers synes jeg det er et greit dokumentarfoto alene, men det er for meg uklart om kvinnen på bildet er en av de jødiske ''taggerne'' eller om det er en palestiner.''
Kommentar: Hun går med slør (hidjab). Som sikkert alle som har fulgt med på nyhetene det siste året vet, så ber Koranen alle muslimske kvinner å gå med hodeplagg. Det er hovedsakelig slør som brukes, men også mer ekstreme varianter (burka) eller rett og slett vanlige, vestlige hodeplagg (luer, hatter, skaut etc). I Norge har vi hatt saken om den unge håndballspilleren som valgte å gå av banen, fremfor å ta av seg skautet hun brukte grunnet at hun var muslim. I Frankrike pågår fortsatt den relativt intense debatten ang. lov om tydelige religiøse symboler i den offentlige skolen.
2. ''Jeg forestiller meg at den lysende israelske staten ikke har andre steder å slenge sin skygge enn på sine palestinske naboer. Er det noe i dette, da?''
Kommentar: Dette kan være fordi Israels naboer ikke godtar Israel som egen stat, kan det ikke?
Til Hege: Som K.B. påpekte så var det god bruk av lys/skygge her symbolmessig, synes jeg iallefall. Også det faktum at damen ser ned i bakken, tilsynelatende unnvikende fra taggingen på den hvite muren, trekker opp bildet. Synes det var et bra dokumentarbilde, jeg.